Een nieuw logo ontwerpen. Sommigen houden ervan en sommigen vinden het super lastig; na verwoede pogingen lukt het maar niet om iets moois te maken! En juist voor de mensen die hier niet voor in de wieg gelegd zijn hebben wij een vijf stappen plan bedacht om ze uit te brand te redden. Want grafisch design is wél bepalend voor het imago van je bedrijf, dus zeker belangrijk om dat in orde te hebben!
1. Keep it simple
Een eenvoudig logo blijft beter hangen dan een logo met veel poespas. Mensen nemen namelijk niet de tijd om al die details in zich op te nemen. Ook is een eenvoudig logo nog steeds herkenbaar als je het een keer in een kleiner formaat wilt gebruiken.
2. Ben herkenbaar!
Herkenbaarheid is de sleutel tot succes. Dit hangt weer samen met eenvoud. Zorg dat je logo iets bevat wat mensen herkennen als ze het een tweede keer zien.
3. Tijdloos
Herken je dit scenario? Je loopt ergens en er hangt een logo op de gevel uit het jaar nul. Wat ouderwets denk je dan. En niet op de goede manier! Doe niet wat iedereen doet. Zorg dat jouw logo een eigen stijl heeft die eenvoudig, herkenbaar en tijdloos is. Ben uniek!
4. Multifunctioneel
Belangrijk in het design van een logo is dat het voor alle doeleinden geschikt moet zijn. Denk hierbij aan een website, visitekaartjes, stickers, uithangborden etc. Daarom is het belangrijk om te bedenken of je logo bijvoorbeeld ook kleiner, groter of in een andere kleur te gebruiken is.
5. Match made in heaven
Je moet natuurlijk wel een match met je logo hebben. Dit is niet altijd een makkelijke taak: je zou bijna de hulp inschakelen van tinder! Het logo moet bij het bedrijf en/of de persoon passen. Anders is de toekomst niet rooskleurig… Doe ook onderzoek naar je doelgroep en naar wat hen het meest aanspreekt.