Adverteren op Instagram; wel of niet doen?

Adverteren op Instagram; wel of niet doen?

Uit onderzoek is gebleken dat gesponsorde advertenties op Instagram 2,8 meer recall hebben dan op andere sociale netwerken! Zeker wél adverteren op Instagram dus! Ook levert het medium 28 keer meer engagement op dan Facebook. Daarnaast blijven mensen gemiddeld 192 seconden op een pagina op Instagram, wat een stuk langer is dan op alle andere sociale kanalen (Bron 1). Instagram kan dus een perfecte manier zijn om je doelgroep te bereiken. Maar hoe pak je dit aan?

1. Mooie content

Instagram is all about beauty! Het draait op dit sociale kanaal namelijk enkel om beelden. Wil je dat mensen naar jouw post kijken en actie ondernemen? Dan moet je er voor zorgen dat je materiaal oogstrelend is en een hoge resolutie heeft! Lelijke foto’s zijn een echte no-go op Instagram.

2. Ga voor hashtags!

Uit onderzoek is gebleken dat posts met meer dan 11 hasthags veel interactiever zijn dan posts met geen of minder dan 11 hashtags (Bron 2). Hashtaggen die hap dus! Kies relevante hashtags en bedenk een unieke hashtag voor je eigen bedrijf. Zo ben je goed zichtbaar op Instagram. En als je mensen oproept om jouw unieke hashtag te gebruiken heb je meteen een mooi overzicht van alle posts!

3. Val niet op!

Maak van je advertentie niet een té opvallende advertentie. Hier bedoelen we mee dat de post er niet moet uitzien als een advertentie. Wanneer het té duidelijk is dat je met de advertentie iets probeert te verkopen, dan ontvolgen mensen jouw account al heel snel. Gebruik geen woorden in de post en laat het lijken alsof het een authentieke post is. Maak de post niet schreeuwerig, maar blend mooi in bij de andere posts.

Voorbeeld van advertenties die authentiek lijken:

4. Testen!

Meten is weten! Gooi dus niet in één keer een bak geld over de balk door te investeren in één post waarvan je niet eens zeker weet dat het wat oplevert. Test eerst een aantal advertenties en ga dan pas voor een campagne waar je wat meer geld in stopt. Een A/B test is hier een goede manier voor. Bij een A/B test zijn namelijk alle factoren hetzelfde, behalve één. Je kunt zelf kiezen welke factor anders is. Bijvoorbeeld de afbeelding, caption etc. Zo weet je precies wat er moet veranderen aan de advertentie!

5. Juiste doelgroep

Net zoals bij Facebook-campagnes is het op Instagram belangrijk dat je de juiste doelgroep target. Het is bij Instagram mogelijk om de locatie, demografie, interesses en nog veel meer te bepalen voor de doelgroep van je advertentie. Zo weet je zeker dat je advertentie bij de juiste mensen terechtkomt en je geen geld verspilt.

6. Zo simpel mogelijk

Verkoop je producten? Zorg er dan voor dat je bezoekers met één klik op de knop op de pagina van het product komen. Mensen zijn lui! Maak de customer journey zo simpel mogelijk. Dit doe je door directe links aan je post toe te voegen (je kunt nu links naar producten in een webshop integreren in je post) en door een link in je biografie te plaatsen. Ga zelf na hoe jij het zo makkelijk mogelijk kunt maken voor potentiele klanten.

Heb je nog vragen over social media? Vraag het ons team en wij helpen je graag!

 

 

About the Author