Je hoort steeds vaker in de marketingwereld dat Google AdWords de ‘heilige graal’ is als het gaat om het leiden van relevant verkeer naar je website. Maar, is het nou echt wel zo effectief als iedereen beweerd? Ik, marketeer bij Equine MERC, zocht het voor je uit en heb meteen een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
Heel kort door de bocht is Google AdWords dat je betaald voor zoekwoorden. Deze zoekwoorden leiden dan naar jouw advertentie die vervolgens naar jouw website leidt. Hierdoor trekt je website meer bezoekers via Google. AdWords is eigenlijk een soort veiling; wie meer biedt voor een bepaald zoekwoord wordt ook eerder getoond. Hieronder een aantal tips voor een succesvolle AdWords-campagne!
Tip 1: Duidelijk plan
Voordat je AdWords in gaat zetten is het slim om van tevoren een goed plan in elkaar te zetten. Hierbij moet je rekening houden met doel, doelgroep en via welke manier je je doelgroep wilt bereiken. Bij het inzetten van Google AdWords zijn kosten gepaard. Het is dus ook slim om een maximum bedrag te bepalen dat je aan de campagne wilt besteden.
Tip 2: Zoekwoordonderzoek
Via AdWords kun je zoekwoordonderzoek doen. Bedenk welke zoekwoorden voor jouw advertentie relevant zijn. Dit rijtje zoekwoorden kun je vervolgens in de Google Keyword Planner opzoeken. Je komt er dan achter hoe vaak mensen zoeken op die zoekwoorden. De Keyword Planner geeft hiernaast ook nog alternatieve zoekwoorden. Zodra je de zoekwoorden hebt bepaald wordt jouw advertentie getoond wanneer mensen op die woorden Googlen. [1]
Ook kun je in de Keyword Planner zien hoe groot de concurrentie is per zoekwoord. Je krijgt een overzicht te zien met hoeveel je moet bieden voor een woord voordat je advertentie daadwerkelijk wordt getoond in Google.
Tip 3: Uitsluitingszoekwoorden
Om te voorkomen dat je betaald voor irrelevante clicks kun je ervoor kiezen om zoekwoorden uit te sluiten. Verkoop je bijvoorbeeld minipaarden en verhuur je ze niet? Dan zijn voorbeelden van uitsluitingszoekwoorden: ‘gratis minipaard’ en ‘huren minipaard’.
Tip 4: Maak een super AdWords-advertentie
Zorg ervoor dat de advertentie die je inzet voor je campagne super is! Een advertentie voor AdWords bestaat uit een titel, twee regels voor beschrijvingen en een URL. Gebruik pakkende teksten zodat mensen zich niet kunnen weerhouden om op je advertentie te klikken. [2]
Tip 5: Goede landingspagina
Heb je een speciaal doel met je AdWords-campagne? Zorg er dan voor dat je een specifieke pagina maakt waarop bezoekers meteen kunnen zien welk voorstel jij voor hen hebt. [1]
Tip 6: Hoogmoed komt voor de val
Het is niet altijd het beste om in te zetten in de nummer één positie. Je weet als je net begint met Google AdWords nog niet precies wat de zoekwoorden gaan doen, dus wacht het eerst goed af, test veel en daarna kun je altijd nog beslissen om voor de toppositie te gaan! [2]
Tip 7: Testen!
Iedere campagne is weer anders! Om erachter te komen wat echt werkt voor jouw specifieke campagne en doel moet je vooral veel testen! Oefening baart kunst.