Luc geeft Masterclass Marketing aan Limburgse hippische ondernemers

Luc geeft Masterclass Marketing aan Limburgse hippische ondernemers

Gisteren gaf Luc van Moorsel van het hippische evenementen- en marketingbureau Equine MERC een masterclass aan zes jonge hippische ondernemers. Zij maken deel uit van Masterclass 2106; hét kennis- en netwerkplatform voor ondernemerstalent in de paardenhouderij. Dit is een initiatief van Limburg Paardensport en de LLTB – Vakgroep Paardenhouderij.

In een reeks van masterclasses komt telkens een andere spreker vertellen over zijn of haar expertise. Equine MERC was uitgenodigd om te vertellen over het prachtige vak marketing. Luc ging daarvoor naar de LAC Hoeve in Maarheeze, het paardenbedrijf van Irma de Crom en haar vader.

Deelnemers
De deelnemers aan de masterclass waren:

  • Rob Claessens van Lumaro Horsetravel
  • Patrick Lemmen van Hoeve de Schans
  • Leontien Raijmakers van Team Piet Raijmakers
  • Remy Bastings van Dressuurstal Remy Bastings
  • Nelleke Krol van Stal Krol
  • Irma de Crom van LAC Hoeve
  • Fenna Westerduin van Ondernemerslift+
  • Cissy Schuring van Limburg Paardensport

Inhoud masterclass
Veel mensen denken dat marketing enkel het maken van websites, folders en brochures is. Maar dat is slechts een gedeelte van het vak marketing. Samengevat kijkt de marketing naar de 6 P’s:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Personeel
  • Proces
  • Promotie

De P van Promotie (websites, folders en brochures) is dus slechts een gedeelte. Het is belangrijk dat de interne en externe activiteiten goed op elkaar zijn afgestemd. Daarom is het goed je bedrijf eens onder de loep te nemen en te analyseren.

lac-hoeve-maarheeze-03
De deelnemers vullen de strategie van Porter in

Tijdens de masterclass heeft Luc de nadruk gelegd op het fenomeen concurrentie aan de hand van de strategie van Michael Porter (Competitive Strategy – 1980). Deze strategie helpt ondernemers te kijken naar hun positie in de bedrijfstak en het marktsegment waarin ze actief zijn, om uiteindelijk naar hun concurrentie(postitie) te kijken.

De theorie zegt dat je namelijk moet kiezen welke positie je in de markt inneemt. Ondernemers hebben daarin drie keuzes:

  • Kostleiderschap
  • Differentiatie
  • Kosten- of differentiatiefocus

Meer uitgebreide informatie hierover vindt je onderaan dit bericht. De werkbladen zijn namelijk hieronder te downloaden.

lac-hoeve-maarheeze-04
Het stallencomplex van LAC Hoeve

Als je niet kiest ben je ‘stuck in the middle’ en moet je dus opletten dat je niet:

  • te duur bent om goedkoop te kunnen zijn
  • te weinig onderscheidend bent om specifiek en gedifferentieerd op de wensen van de gehele markt te kunnen inspelen
  • te algemeen bent om een sterke positie bij kleine(re) doelgroepen te behalen.

De ondernemers bespraken gezamenlijk hun positie in de markt en beargumenteerden waarom dit zo is en of ze daar tevreden mee zijn. Hierdoor ontstonden verrassende inzichten. Na de masterclass gaf Irma, samen met haar hondje Bets, een rondleiding over haar prachtige bedrijf.

Hartelijk dank voor de uitnodiging!

Download de werkbladen

limburg-paardensport-masterclass-01
Hondje Bets deed ook mee met de rondleiding

 

lac-hoeve-maarheeze-02

About the Author