Maandagavond waren Luc van Moorsel en Daisy van Nieuwkasteele van Equine MERC uitgenodigd door KWPN Noord-Oost-Brabant om een lezing te geven. De lezing had als onderwerp ‘Online afzetbevordering’ en vond plaats bij Manege ’t Kantje in het Brabantse Nistelrode.
Equine MERC is een marketing- en evenementenbureau dat gespecialiseerd is in de hippische sector. Dat wil dus zeggen dat wij veel kennis hebben als het gaat om online zaken in de paardenwereld. Zo ook online paardenverkoop. Tijdens een gezellige interactieve avond zijn wij dieper op dit onderwerp ingegaan.
De vraag die gesteld werd was als volgt: stel, je hebt een goed veulen in de wei staan en je wil deze voor een goede prijs verkopen. Hoe pak je dat aan? Alleen maar mond tot mond reclame of is meer noodzakelijk? En, welke aanpak is het meest effectief?
Online ontwikkelingen
Voor de komst van het internet was de paardenverkoop kleinschalig, verkoop van paarden vond meestal plaats binnen de kennissenkring. Mond tot mond reclame was hierbij the key to success. Met de komst van het internet zijn alle grenzen als sneeuw voor de zon verdwenen: de internationale paardenhandel is niet meer weg te denken. Momenteel wonen er 7 miljard mensen op deze aardbol, waarvan 3 miljard mensen de beschikking hebben over internet. Een gigantische vijver vol met potentiele kopers dus! Wij zeggen dan ook: spring erin en maak er gebruik van.
Wat kun je zelf doen?
Het is nu duidelijk dat internet veel potentiele kopers waarborgt. Maar hoe ga je dit op het internet toepassen?
Hieronder een aantal factoren die van belang zijn bij online afzetbevordering:
1 Eigen website
2 Social media
3 Advertenties op handelssites
4 Banners op websites
5 Online veilingen
Een eigen website zorgt er voor dat mensen geïnformeerd worden dat een paard te koop is. Onze klanten hebben aangegeven dat een website leidt tot meer serieuze stalbezoeken en meer omzet. Daarnaast zorgt een goede website ervoor dat de vindbaarheid op Google verbeterd wordt. Google is de grootste zoekmachine ter wereld, en het verhoogt je kansen op de verkoop van een paard aanzienlijk.
Naast een goede eigen website kan social media heel nuttig zijn bij het verkopen van paarden. Door middel van het adverteren op social media, zoals Facebook en Youtube, vergroot je je publiek en hierdoor wordt de kans op een goede verkoop groter.
Behalve een website en Social Media zijn er meerdere promotiemiddelen die bewezen hebben zeer effectief te zijn. Dit zijn: advertenties plaatsen op handelssites, banners op websites en paarden aanbieden in online veilingen.
Mocht u nog vragen hebben over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Klik hier om de presentatie te downloaden.